FORELDRESAMTALER

Til alle foreldre og foresatte i Svalestien Barnehage

Pedagogiske ledere og barnehagelærere på hver avdeling tilbyr foreldresamtaler. Vi tilbyr både på høsten og våren, i tillegg til samtaler utenom disse tidene ved behov. Dersom dere har behov for en samtale, tar dere kontakt med pedagogisk leder/barnehagelærer og avtaler tid.

Det er viktig for oss at dere som foreldre ikke blir gående med bekymringer eller ubesvarte spørsmål vedrørende eget barn, men får tid til å drøfte med pedagogisk leder/barnehagelærer så raskt som mulig. Barnehagen vil også kunne ta initiativ til samtaler i løpet av året.

I Rammeplan står det. "Barnehagen skal legge til rette for foreldresamarbeid og god dialog med foreldre.(...) På individuelt nivå skal barnehagen legge til rette for at foreldrene og barnehagen jevnlig kan utveksle observasjoner og vurderinger knyttet til hvert enkeltbarnets helse, trivsel, erfaringer, utvikling og læring. Barnehagen skal begrunne sine vurderinger ovenfor foreldrene og ta hensyn til foreldrenes synspunkter."(Rammeplan for barnehagen, s. 29)

Foreldresamtalene tilbys gjerne etter stengetid, eller i tidspunktet mellom kl. 9:00 og 14.30 mandag til fredag. Grunnen til dette er at bemanningssituasjonen kan bli sårbar de periodene det er samtaler. Tidsrammen for samtale er oftest ca. 30 min.

Vi ønsker med foreldresamtalene å bidra til et samarbeid som gjør tiden i barnehagen så trygg og utviklende som mulig for deres barn. For å få det til, er det avgjørende at det er en åpen dialog mellom dere foreldre og barnehagen.

I forberedelse til samtale bruker personalet ofte noen faste samtalepunkter innenfor områder som "språk", "motorikk", "trivsel", "sosial kompetanse" og "lek". Er det spesielle ting dere ønsker å snakke om er det fint om dere forteller oss dette på forhånd, slik at vi kan forberede det aktuelle temaet. Det er bare å ta kontakt når dere ønsker en samtale, så finner vi et tidspunkt som passer.